הדרך לעצמאות תעסוקתית לאחר גיל פרישה

כותב: טלי וולס
9 ספטמבר 2021

בשעה טובה הגעתם לגיל פרישה ואתם מתכוננים לפרוש ממקום העבודה שהעסיק אתכם במשך שנים רבות. גמלאים רבים מגיעים לצומת חשוב זה בחיים – פרישה לגמלאות – עם מוטיבציה רבה להמשיך לעבוד ולהמשיך לתרום לחברה. ובצדק רב. כגמלאים אתם צעירים ברוחכם וביכולותיכם ויש לכם הרבה מה להציע – ידע מקצועי, ניסיון רב שנים ומיומנות רבת ערך. תכנון פיננסי נכון יכול לעזור לכם לצאת לעצמאות בצורה הכי טובה שיש כלכלית. 

אתם לא יכולים לחשוב על פרישה מחיי עבודה כשיש לכם כל־כך הרבה מרץ ורצון וכל־כך הרבה מוטיבציה להמשיך לעבוד וליישם את כל הידע שרכשתם לאורך שנות עבודה רבות. אז מה עושים? אתם לא רוצים להפסיק לעבוד, אולם אינכם יכולים להמשיך במקום עבודתכם כשכירים. ובכן הפתרון הוא פשוט וברור – הדרך לעצמאות תעסוקתית קוראת לכם! בהגיעכם לגיל פרישה תוכלו להקים את העסק העצמאי שעליו תמיד חלמתם, תוכלו להיות המעסיקים של עצמכם וחשוב מכול – תוכלו לתת שירות מקצועי לחברה. אז איך תצאו לעצמאות תעסוקתית לאחר גיל פרישה? בקלות. הגעתם לגיל שבו גם אתם יכולים!

ביקור ידידותי ברשויות המס

הדרך להקמת עסק עצמאי אינה מורכבת כלל. חשוב לדעת שבראשיתה היא מתפצלת לשני שבילים מקבילים בהתאם לסיווג העוסק שלפיו תרשמו ברשויות המס – עוסק פטור או עוסק מורשה. עוסק פטור הוא עוסק שמצהיר מראש ששיעור הכנסותיו השנתיות לא יעלה על 99 אלף שקל בשנה. עוסק מורשה הוא עוסק שמצהיר מראש ששיעור הכנסותיו השנתיות לא יפחת מ־100 אלף שקל בשנה. עם זאת, לא כל עוסק יכול להירשם כעוסק פטור. ישנם בעלי מקצועות שחייבים להירשם מלכתחילה כעוסקים מורשים – בעלי מקצועות חופשיים כגון עובדי הוראה, רופאים, מהנדסים, רואי חשבון, מתווכים וכיוצא באלה. רואה חשבון מקצועי יסייע לכם להבין באיזה שביל עליכם לצעוד, כלומר – מה יהיה סיווגו של העסק שלכם ברשויות המס.

משרדי מע"מ

התחנה הראשונה לכל בעל עסק עצמאי בעת רישום העסק – משרדי מע"מ. עוסק פטור ימלא טפסים המתאימים לסיווג זה ויהיה פטור מגביית מס עסקאות מלקוחותיו בניגוד לעוסק מורשה שמחויב בגביית מע"מ על עסקאותיו וזכאי לקיזוז מס תשומות. עוסק מורשה ינפיק ללקוחותיו חשבונית מס ובה יצוין המחיר שאותו יגבה בתמורה לשירות שייתן. לאחר מתן השירות יפיק להם קבלה עבור התשלום. עוסק פטור ינפיק ללקוחותיו דרישת תשלום בלבד ולאחר מתן השירות יפיק להם קבלה עבור התשלום. אם כן, פתיחת תיק במשרדי מע"מ בהתאם לסיווג שנזכר לעיל היא הצעד הראשון בדרכו של כל עצמאי. 

מס הכנסה והמוסד לביטוח לאומי

פתיחת תיק עצמאי במשרדי מס הכנסה ובמוסד לביטוח לאומי היא השלב הבא לאחר הביקור במשרדי מע"מ. יש לדווח לפקיד השומה על מועד תחילת הפעילות העסקית. כמו במשרדי המע"מ גם אצל פקיד השומה יש למלא טפסים רלוונטיים ולהגיש מסמכים בהתאם. בסניף המוסד לביטוח לאומי באזור המגורים – התחנה האחרונה בדרך – מודיעים על שינוי הסטטוס התעסוקתי בטפסים הרלוונטיים. 

חיי עבודה עצמאיים ומספקים בגיל פרישה? זה אפשרי ואף רצוי!

הודעה לשלוש הרשויות שפורטו לעיל מחייבת את העוסק העצמאי בתשלומי מקדמות מדי חודש ובהגשת דיווחים תקופתיים או שנתיים בהתאם לסיווג העסק. מומלץ מאוד להיעזר ביועץ מס או ברואה חשבון לאורך כל התהליך כדי שיהיה יעיל, קל ופשוט וכדי לוודא שהכול נעשה בהתאם לדרישות החוק. כעת אתם בשלים לצאת לדרך התעסוקתית החדשה. היא ודאי תהיה מאתגרת אך גם מספקת. הודות לעיסוקכם העצמאי תוכלו להמשיך ליהנות מחיי עבודה פוריים, מהנים ומספקים ולתרום מעצמכם לקהילה, לחברה ולמדינה. שאו ברכה!

 

    מעוניינים בייעוץ?

    השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    אודות הכותב

    Photo

    טלי וולס

    מנהלת את תחום התכנון הפיננסי, מייסדת הפירמה ומתכננת פיננסית בכירה.

    בעלת רישיון פנסיוני, הסמכה בניהול תיקי השקעות, תואר B.A ו- M.B.A במנהל עסקים.

    בעלת -17 שנות ניסיון בתחום הפיננסים וחיסכון ארוך טווח (פנסיוני) .

    מרצה בכירה בתחום התכנון הפיננסי.

    © 2020 כל הזכויות שמורות לחברת Life Goals

    בניית אתר  | קידום בגוגל

    digotouch_logo